Дія.Освіта презентувала інструменти для покращення цифрової грамотності — нова Рамка цифрової компетентності та тест Цифрограм для бібліотечних працівників.
Щоб підтримати бібліотекарів у їхньому професійному розвитку та підготувати до нових викликів, за підтримки Програми розвитку ООН (UNDP) в Україні та за фінансування Швеції створено єдиний стандарт цифрових компетентностей у бібліотечній сфері. Це сприятиме створенню ефективної системи підготовки й підвищення кваліфікації бібліотечних працівників та допоможе стати їм менторами в цифровому світі для відвідувачів бібліотек.
Нова Рамка цифрової компетентності та тест Цифрограм для бібліотечних працівників вже доступні на Дія.Освіта. Впровадження нових інструментів для бібліотечних працівників допоможе підвищити їхню кваліфікацію та ефективніше працювати з потребами сучасних користувачів. Завдяки цим інструментам бібліотеки будуть краще підготовлені до підтримки спільнот у навчанні цифрової грамотності та використанні цифрових ресурсів, що сприятиме розвитку цифрового суспільства.
«Бібліотеки — простори для навчання впродовж життя. Тут можна вибрати як нову книгу, так і новий освітній серіал на платформі Дія.Освіта. Співпраця з ВГО Українська бібліотечна асоціація дала змогу створити хаби цифрової освіти. Ми створили рамку цифрової компетентності для бібліотекарів, щоб покращити їхні цифрові навички та взаємодію з користувачами», — Валерія Іонан, заступник Міністра цифрової трансформації з питань Євроінтеграції.
Рамка цифрових компетентностей для бібліотекарів
Цифрова компетентність бібліотекаря — це здатність ефективно виконувати професійні обов’язки з використанням цифрових інструментів та ресурсів. Рамка допоможе бібліотекарям оцінити рівень цифрової компетентності, виявити прогалини в знаннях та визначити сфери, які потребують покращення.
Рамка охоплює 5 сфер цифрових компетентностей, які містять 25 компетентностей і 3 рівні володіння.
Пошук та робота з інформацією
— здатність знаходити, оцінювати та ефективно використовувати цифрові ресурси, зокрема онлайн-каталоги та бази даних.
Цифрова комунікація та співпраця
— навички використання цифрових інструментів для комунікації з користувачами та колегами, організація онлайн-заходів.
Створення та управління цифровим контентом
— здатність розробляти, створювати та управляти цифровими продуктами та ресурсами, зокрема вебсайтами й соціальними мережами.
Безпека та захист даних
— знання правил захисту особистих даних користувачів та кібербезпеки, захист бібліотечних систем і ресурсів.
Інновації та цифрове лідерство
— навички використання новітніх технологій для виконання професійних завдань та впровадження інновацій у бібліотечну діяльність.
За основу взято європейську концептуально-еталонну модель цифрових компетентностей для громадян DigComp 2.2:1 The Digital Competence Framework for Citizens.
«Працівники бібліотек та хабів цифрової освіти роблять неоціненний внесок у розвиток цифрової грамотності у країні, адже саме вони допомагають українцям опанувати нові технології та розвивають їхні цифрові навички. Тому важливо, щоб бібліотекарі мали сучасні цифрові компетентності та можливості, щоб їх розвивати. Рамка цифрової компетентності та Цифрограм допоможуть бібліотечним працівникам у цьому, адже предметно підкажуть, які саме знання треба підсилити, щоб бути ще ефективнішими у своїй роботі. Раді підтримувати розвиток цифрової освіти в Україні», — Постійний представник UNDP в Україні Яко Сільє.
Цифрограм для бібліотекарів
Цифрограм для бібліотекарів — це зручний інструмент для виявлення сильних сторін та прогалин у володінні професійними цифровими навичками у сфері бібліотечних послуг. Тест допоможе оцінити рівень цифрових знань та навичок, визначити сфери, що потребують покращення, та планувати подальший професійний розвиток.
Ознайомитися з інструментами можна за поклиланнями:
- Рамка цифрових компетентностей для бібліотекарів: https://osvita.diia.gov.ua/uploads/1/9777-ramka_dla_bibliotekariv.pdf
- Цифрограм для бібліотекарів: https://osvita.diia.gov.ua/digigram-test/digigram-for-librarians
«Високий рівень володіння цифровими навичками для сучасного бібліотекаря є життєво необхідним. Ідеться і про використання загальних цифрових інструментів, наприклад, для створення контенту чи проведення навчання з цифрової грамотності, і про впровадження та застосування спеціальних бібліотечних програм та сервісів, і про використання цифрових інструментів для організації нових послуг та виконання управлінських завдань. Рамка цифрових компетентностей та Цифрограм для бібліотекарів допоможуть кожному бібліотекарю краще зорієнтуватися й правильно побудувати індивідуальну освітню траєкторію вдосконалення цифрових навичок», — Оксана Бруй, президентка ВГО Українська бібліотечна асоціація, заступниця генерального директора Національної бібліотеки України імені Ярослава Мудрого.
Проєкт із розробки рамки цифрових компетентностей та Цифрограму для бібліотекарів реалізувало Міністерство цифрової трансформації у співпраці з Програмою розвитку ООН (UNDP) в Україні в межах «Проєкту підтримки Дія» за фінансування Швеції (Embassy of Sweden in Kyiv) а також ВГО Українська бібліотечна асоціація.